Policia Nacional ha desarticulat una organització criminal, assentada a la província d’Alacant, altament especialitzada en el trànsit il·lícit internacional de vehicles d’alta gamma. La investigació -que ha durat més de dos anys i mig i s’ha desenvolupat en tres fases- ha permès aturar 15 persones i intervenir 17 vehicles, així com nombroses eines destinades a la sostracció i la falsificació de vehicles. Les tècniques utilitzades per obtenir els vehicles, que posteriorment venien a altres països europeus (principalment a França), eren la sostracció i l’apropiació indeguda a través de contractes de rènting, lísing i lloguer temporal. Els membres de l’organització –que tenien una alta especialització i professionalitat– disposaven de mitjans tècnics de gran valor i difícil obtenció. L‟operació ha acreditat l‟existència d‟enllaços de l‟entramat amb altres activitats delictives; concretament, facilitaven vehicles “de lloguer” a persones relacionades amb el tràfic de drogues mentre a aquests els constava la titularitat de les empreses de rènting.
Les indagacions es van iniciar el juliol del 2020 quan els agents van recuperar a Alacant un vehicle d’alta gamma que havia estat denunciat com a sostret un mes abans al municipi alacantí de la Vila Joiosa. Els fets van succeir en un pàrquing comunitari on va ser robat un segon turisme de característiques semblants.
Des d’aleshores, els agents van iniciar àrdues gestions de recerca que van permetre acreditar l’existència d’una organització criminal molt especialitzada i duradora en el temps que, a més, tenia mitjans tecnificats de gran valor i difícil obtenció. Així mateix, van identificar les seves connexions amb el trànsit internacional de vehicles, detectant un flux de vehicles que no només col·locava Espanya com a origen, sinó també com a destinació. En aquest sentit, vehicles de països com França, Estònia, Itàlia o el Regne Unit han estat localitzats al llarg de la investigació al nostre país.
Dues vies per a l’obtenció de vehicles
Després de diverses gestions policials, els agents van descobrir quin era el modus operandi de l?entramat. Si bé des del primer moment es va acreditar l’existència d’una organització criminal dedicada al robatori de vehicles, amb l’avenç de les indagacions van detectar que els investigats obtenien els vehicles a través d’altres modalitats delictives com ara el rènting, el lloguer a curt termini i de la sortida de vehicles de lísing amb reserva de domini fora dEspanya.
En el primer cas, el destí dels cotxes era el seu especejament i venda al mercat negre, o bé l’alteració dels seus elements identificatius –el que es coneix com a “maquillat”- i la seva matriculació amb documentació falsa per, posteriorment, vendre’ls fora d’Espanya (principalment a França). En qualsevol dels casos, és una activitat que requereix una alta especialització.
La segona de les vies emprades era l’apropiació indeguda de vehicles a partir de contractes de rènting, lísing i lloguer temporal que no pagaven. Això suposava el frau a l’empresa propietària o financera afectada i la matriculació posterior en un tercer país a través de documentació falsificada.
Alta especialització i professionalitat dels seus membres
El modus operandi de l’organització -respecte a la sostracció dels vehicles d’alta gamma i la seva posterior comercialització al mercat negre- revela gran professionalitat i alta especialització per part dels seus membres, que actuaven sempre de manera minuciosa i coordinada.
Primer, seleccionaven l’objectiu. Els vehicles sostrets no eren elegits a l’atzar, sinó que eren seleccionats amb cura. A més, utilitzaven dispositius de geolocalització (balises) per obtenir informació sobre les rutines del seu propietari, i el moment del robatori estava perfectament est